Register (praktijk)beoordelaar MBO
Aantoonbare deskundige beoordelaars
Hoe houd je grip op je (praktijk)beoordelaars?
Deskundig examineren vraagt tijd en inzet van zowel de interne als externe beoordelaars. Hoe staat het met de deskundigheid van jouw beoordelaars op het gebied van examinering? Voldoe je als onderwijsteam aan de gestelde kaders? Hoe houd je grip op de beoordelingen in de beroepspraktijk?
Nodig je de praktijkbeoordelaars uit voor een training maar komen ze niet?
Heb je het gevoel dat je niet in control bent als het gaat om de examinering in de beroepspraktijk?
Als je al de mogelijkheid hebt om samen met de beroepspraktijk de examens te kalibreren blijkt dan ook dat de norm afwijkt?
Kun je erop vertrouwen dat de kwaliteit van iedere examinator gelijk is?
Voldoet het onderwijsteam aan de kwaliteitsnorm BA 2 en kan de examencommissie dit ook borgen (BA 1)?
De bekwaamheid van de examinator is een sterk bepalende factor in de betrouwbaarheid van de examinering. Het deskundig zijn van de beoordelaar is bovendien een eis vanuit het Toets- en Waarderingskader 2021. Door gebruik te maken van het register (praktijk)beoordelaar weet je zeker dat de beoordelaars aantoonbaar deskundig zijn.
Wat kun je verwachten?
Betrouwbaar en valide beoordelen zijn twee van de drie pijlers als het gaat om examineren. Beide pijlers worden gedragen door de exameninstrumenten maar vooral door de beoordelaars die hier invulling aan moeten geven tijdens het voorbereiden en afnemen van een examen.
Als ROC of examenorganisatie wil je weten of de assessoren hier goed mee weten om te gaan. Transparantie van beoordelen is de derde pijler en ook hierin zullen beoordelaars een grote rol spelen. Met een transparant overzicht van de kwaliteiten van een beoordelaar loopt u als ROC en/of examenorganisatie minder risico dat uw examens niet voldoen aan de afname-eisen zoals die in het toets- en waarderingskader zijn genoemd.
Laat uw assessoren zich inschrijven in het assessorenregister of betrek assessoren uit dit register zodat u betrouwbaar, valide en transparante beoordeling kunt laten uitvoeren.
Module 1
Voor wie?
Wat levert het op voor de (praktijk)beoordelaar?
Je bent aantoonbaar bekwaam en deskundig als examinator voor het MBO.
Je wordt gevonden door ROC’s en examenorganisaties.
Je kunt je deskundigheid op peil (blijven) houden en dit tonen middels je eigen showcase.
Je kunt collega beoordelaars raadplegen via het register.
Je bent ook in te zetten bij andere ROC’s dan waar je normaal ook voor werkt.
Wat levert het op voor jouw onderwijsinstelling?
Je maakt gebruik van aantoonbaar deskundige beoordelaars.
Je voldoet aan de gestelde eisen uit het Toets- en Waarderingskader (BA 2).
Door de uitwisselbaarheid van de beoordelaars ontstaat er minder druk tijdens de examenperiode.
Er is minder tijd en geld nodig om de beoordelaars op het juiste niveau te brengen qua kennis en vaardigheden.
Je kunt te allen tijd aan de onderwijsinspectie laten zien dat je voldoet aan de gestelde eisen m.b.t. de deskundigheid van de beoordelaars.
Casus
Aantoonbaar deskundige (praktijk)beoordelaars MBO
Casus
Een aantal onderwijsteams van het Summa College wilde ervoor zorgen dat hun (praktijk)beoordelaars voldeden aan de gestelde eisen uit het Toets- en Waarderingskader. De basis assessorentraining die voor alle nieuwe assessoren wordt gevolgd was het antwoord hierop.
De uitdaging
Hoewel de training een goede basis biedt, bleek dat de beoordelaars kennis en vaardigheden misten en dat de navolgbaarheid lastig was. Er ontbrak een uniform platform. Bovendien bleef er de wens om de professionaliteit en kwaliteit van de beoordelingen naar een hoger niveau te tillen.
Nationale Assessorenbank MBO
Door een register/platform in te richten voor (praktijk)beoordelaars kunnen de beoordelaars minimaal een certificaat van deelname aan een basistraining plaatsen. Zo wordt het voor iedereen transparant wat hun aantoonbare basisdeskundigheid is.
Kwaliteitsborging
Om ervoor te zorgen dat de vaardigheden van de (praktijk)beoordelaars up-to-date en navolgbaar blijven, introduceerden we een mogelijkheid in het platform bewijzen van deskundigheidsbevordering te plaatsen.
Hierdoor is het voor het onderwijsteam navolgbaar hoe de (praktijk)beoordelaar deskundig blijven. Dit is ook input voor de examencommissie (borgen). Uiteraard mag het portfolio verder worden aangevuld door de (praktijk)beoordelaar met andere relevante bewijzen zoals een rapport van een bijwoning examencommissie of gevolgde trainingen/workshops.
Eens per jaar woont de (praktijk)beoordelaar een opfristraining of
kalibratiesessie bij. In het platform staan ook online trainingen (permanente educatie) die de (praktijk)beoordelaar kan volgen om aantoonbaar deskundig te blijven.
Resultaten
De deelnemende (praktijk)beoordelaars vertoonden een merkbare verbetering in hun vaardigheden en besef van de impact van een examen. De onderwijsinstelling merkte een toename op in de kwaliteit en betrouwbaarheid van beoordelingen. De navolgbaarheid van de kwaliteit van de beoordelaars is ook verbeterd, wat de borging van de kwaliteit (examencommissie) enorm heeft geholpen.
Conclusie
Een gestructureerde benadering van (praktijk)beoordelaars, waarin de basis verplicht wordt gesteld, is de sleutel tot succes. Het faciliteren van verdere wenselijke interventies zorgt ervoor dat het laagdrempelig blijft. Een transparant register met praktische faciliteiten voor de (praktijk)beoordelaar, onderwijsteam, examenbureau en -commissie is hierin onmisbaar.
Certiforce is geselecteerd en benoemd als certificerende autoriteit namens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Wij helpen onder andere
Leon van Belle
Eigenaar Certiforce
Wil jij ook gegarandeerde kwaliteit voor
het examineren op jouw school?
Mail voor een verkenning van het gebruik voor het register met Leon.